Jeg har lagt merke til at alle FODMAPPEDs produkter er glutenfrie. Hvorfor er det så viktig?

Personer med cøliaki må følge en helt glutenfri diett – det er den eneste behandlingen for denne livslange sykdomstilstanden. Cøliaki er veldig vanlig, og rammer 1 av 60 kvinner og 1 av 80 menn. Informasjon om en glutenfri diett kan du finne på http://www.ncf.no/.

Jeg har sett at det står «FODMAP Friendly» og «Lav FODMAP» på FODMAPPED-produkter. Hva betyr de begrepene?

Et kosthold som er lavt på FODMAP er internasjonalt anerkjent som den beste ernæringsmessige behandlingen for å kontrollere symptomer på irritabel tarm-syndrom (IBS) – inkludert oppblåst mage, plagsom flatulens, kvalme, magesmerter, diare og forstoppelse (eller en kombinasjon av begge).
FODMAP-er i sukkerfamilien som absorberes dårlig i tarmsystemet og fordøyelseskanalen. Når de ikke absorberes i tarmsystemet, fortsetter de reisen gjennom fordøyelseskanalen og til tykktarmen. Der skjer det to viktige ting: 1) de trekker vann til tykktarmen fra resten av kroppen og 2) de er en næringskilde for bakterier som normalt lever i tykktarmen (bakteriene i tykktarmen bryter ned FODMAP-er). Disse to hendelsene kan trigge mange av symptomene som er nevnt ovenfor.

FODMAP er et akronym, som er beskrevet nedenfor:
Fermenterbare – betyr bakteriell nedbryting (fermentering) av FODMAP-sukkerarter
Oligosakkarider – oligo betyr få og sakkarider betyr sukker. Dette er sukkerkjeder og inkluderer fruktaner og galacto-oligosakkarider (GOS).
Disakkarider – et dobbelt sukker, særlig laktose
Monosakkarider – et enkelt sukker, særlig fruktose. Fruktose er bare potensielt malabsorbert hvis tilstedeværelsen i maten er større enn glukose.
And (OG)
Polyoler – sukkeralkoholer inkludert sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol.

Begrepet «FODMAP Friendly» og tilhørende sertifiseringslogo betyr at FODMAPPED foods er testet for tilstedeværelse av FODMAP-er i et laboratorium. Alle matvareprodukter med FODMAP Friendly-logoen må testes for å sikre at de ligger innenfor godkjente nivåer av alle de ulike FODMAP-typene – nivåene som har en bevist påvirkning på IBS-symptomer. For mer informasjon om sertifiseringslogoen FODMAP Friendly kan du besøke www.fodmap.com.

FODMAPPEDs produkter er laget av ingredienser som er lave på FODMAP-er. Men likevel kan du nyte gode smaker, selv om du må følge en spesiell diett. Og du trenger ikke spise denne maten alene – det smaker godt, så du kan spise dette sammen med hele familien! FODMAPPED er et navn du kan stole på for gode og næringsrike matretter, som er lave på FODMAP-er.

Hva er det som gjør FODMAPPED-varemerket annerledes enn alt annet på markedet?

Merkevaren FODMAPPED er ny og innovativ, og hjelper en voksende gruppe mennesker som følger et kosthold som er lavt på FODMAP. Det er den første merkevaren som leverer en komplett løsning for raske og enkle FODMAP-måltider. En lav FODMAP- diett innebærer endringer som kan være svært utfordrende for mange mennesker. For å kunne følge dietten må man lære seg å lese matvareetiketter og tilberede måltider, for å sikre at inntaket deres av FODMAP-er er under deres individuelle tolleransenivå. Dette kan være veldig tidskrevende! I tillegg til å være helt FODMAP-vennlig, tilbyr FODMAPPED en rekke praktiske og tidsbesparende alternativer, som personer på en lav FODMAP-diett kan spise trygt.
Alle produktene i FODMAPPEDs utvalg er glutenfrie, lav FODMAP og frie for tilsatte farge- og smaksstoffer og konserveringsmidler. I tillegg har alle produktene svært god ernæringsverdi. Produktene smaker også godt, og konkurrerer lett med de vanlige merkene som inneholder løk, hvitløk, hvete, eple, honning, osv. – ingredienser som har et høyt innhold av FODMAP-er. FODMAPPED får magen til å smile.
FODMAPPED er den første FODMAP-vennlige merkevaren som er tilgjengelig i hele verden. FODMAPPED er en australsk merkevare.

Det er mye motstridende informasjon om et lavt FODMAP-kosthold på Internett. Hvor kan jeg finne pålitelig informasjon?

Vi anbefaler at du snakker med en ernæringsfysiolog for å finne ut mer om en lav FODMAP-diett. Hvis du ønsker å komme i kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog kan du kontakte Helge Andreas Felberg for nærmere informasjon på helge@easyfodmap.no
En ernæringsfysiolog kan lære deg de to trinnene i en lav FODMAP-diett. Trinn 1 er å sterkt begrense FODMAP-er i 6–8 uker. I trinn 2 blir dietten friere og tilpasset dine individuelle tolleransenivåer, etter at du har funnet mengden og typen FODMAP-er du tåler. Det anbefales at du starter på en lav FODMAP-diett i samarbeid med en ernæringsfysiolog, for å sikre at du får i deg den næringen du trenger og slik at du slipper å unngå mat du egentlig tåler – en ernæringsfysiolog kan jobbe sammen med deg, og hjelpe deg med å finne tolleransenivået ditt.

Hvor kan jeg finne mer informasjon om en glutenfri diett og cøliaki?

Cøliaki er en medisinsk tilstand som har symptomer som kan minne om irritabel tarm-syndrom (oppblåst mage, plagsom flatulens, kvalme, magesmerter, diare, forstoppelse (eller en kombinasjon av begge)). Hvis du tror du kan ha cøliaki, bør du diskutere symptomene dine med en lege og be om en utredning for cøliaki (blant annet gjennom blodprøver).
IKKE test en glutenfri diett for å finne ut om det føles bedre – det kan ikke brukes til å diagnostiere cøliaki! Hvis du fjerner gluten fra kostholdet ditt før du undersøkes, kan testresultatene påvirkes av dette. Snakk med legen din, og hvis du diagnostieres med cøliaki, bør du snakke med en erfaren ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en glutenfri diett du kan følge livet ut. Du kan lese mer om cøliaki her: http://www.ncf.no/.

Hvordan kan jeg vite om jeg har cøliaki, irritabel tarm-syndrom eller om det er noe helt annet som forårsaker symptomene mine?

Det er mange potensielle årsaker til symptomer som oppblåsthet, flatulens, magesmerter, diare og/eller forstoppelse. Hvis du har noen av disse symptomene, bør du snakke om plagene med en lege, fordi det er viktig å få riktig diagnose.
Mulige årsaker til symptomer inkludert cøliaki – en livslang autoimmun reaksjon mot gluten, der gluten skader tarmtottene og får en langvarig helsekonsekvens hvis det ikke behandles. En cøliakiundersøkelse består vanligvis først av en blodprøve etterfulgt av henvisning til en spesialist, hvis blodprøven er positiv. En annen tilstand som forbindes med disse symptomene er irritabel tarm-syndrom (IBS). Selv om IBS-symptomene minner om cøliaki, skader ikke IBS magen. Personer som tror de har IBS kan testes for malabsorpsjon av fruktose/laktose/sorbitol med en pustetest. Andre tilstander som inflammatorisk tarmsykdom kan også forårsake liknende symptomer.
Hvis du har cøliaki må du leve på en glutenfri diett resten av livet. Hvis legen tror at symptomene dine skyldes IBS, anbefales det å følge et kosthold som er lavt på FODMAP-er. En lav FODMAP-diett anbefales også (i kombinasjon med en glutenfri diett) hvis du er diagnostisert med cøliaki eller hveteallergi og fortsatt har symptomer, på tross av at du følger en glutenfri diett.

Er det mulig å finne god mat som ikke inneholder løk, hvitløk eller hvete?
Selvfølgelig! Alle produktene fra FODMAPPED er frie for løk, hvitløk, hvete og andre ingredienser som er høye på FODMAP-er – og de smaker godt! I tillegg er de frie for tilsatte farge- og smaksstoffer og konserveringsmidler, og de er svært næringsrike. Smakene konkurrerer med normale varemerker, så du kan være helt trygg på at både familie og venner gjerne spiser FODMAPPED-produkter sammen med deg!
Jeg har sett at noen av oppskriftene på emballasjen sier 1 dl brokkoli (45 g) og på emballasjen står det «*du kan inkludere brokkoli i dette måltidet – opptil 1 dl (45 g) per porsjon er det lav FODMAP». Hvorfor står dette på emballasjen?

Når en oppskrift står trykket på et FODMAPPED-produkt, kan du være helt sikker på at hele porsjonen er testet for FODMAP-er per servering.
Noen matlister indikerer at erter og brokkoli kan være høye på FODMAP-er når de spises i store mengder. Men mengdene erter og brokkoli som foreslås i oppskriftene på FODMAPPED-emballasje er små. Det foreslås for eksempel 45 g brokkoli i red curry til to presjoner. Dette tilsvarer 22,5 g brokkoli per person, og dette er igjen mye mindre enn opptil 1 dl (45 g) per porsjon, som er lav FODMAP. Du kan spise uten å bekymre deg og følge oppskrifter på pakken – de er lav FODMAP per porsjon!